1. Täienduskoolitusasutuse nimi

    MTÜ Eriline Lapsepõlv

    Rakendusliku käitumisanalüüsi keskus

    1. Õppekava nimetus

    Rahvusvaheline ABA instruktor (International Behavior Therapist, ITB)

    1. Õppekavarühm (vastavalt rahvusvahelisele haridus- ja koolitusvaldkondade klassifitseerimise süsteemile ISCED-F 2013)

    Koolieelikute õpetajate koolitus

    Klassiõpetaja koolitus

    1. Õppekeel

    eesti keel

    1. Õppekava koostamise alus 

    Alus puudub

    1. Õppe kogumaht (akadeemilistes tundides) ja õppe ülesehitus

    Maht 60 tundi, millest auditoorne töö – 35 tundi;
    praktiline töö – 16 tundi;
    iseseisev töö – 5 tundi;
    lõputesti sooritamine – 4 tundi  

    1. Õppekeskkond

    Keskuse auditoorium, mis on varustatud vajalike tehniliste vahenditega ning võimaldab kasutada erinevaid aktiivõppemeetodeid ja gruppides töötamist. Praktika läbiviimiseks on kasutada mängutuba. 

8. Sihtgrupp 

Kooli-ja lasteaia õpetajad; psühholoogid, eripedagoogid, logopeedid  sotsiaalpedagoogid, sotsiaaltöötajad ja/või nende erialade üliõpilased; assistendid; abiõpetajad; lapsehoidjad; tugiisikud; ABA põhitõdede õppimisest huvitatud lapsevanemad.

9. Õppe alustamise tingimused  

Töötamise kogemus erivajadustega laste ja noorukitega või õpihuvi rakendusliku käitumisanalüüsi vastu. 

10. Eesmärk 

Koolituse tulemusel teab õppija käitumisanalüüsi põhimõtteid  ja omab ülevaadet käitumisanalüüsi meetodite uurimisest ning kasutamise võimalustest.

11. Õpiväljundid 

  • teab tüüpiliste arenguhäirete tunnuseid;
  • teab käitumisanalüüsi põhimõtteid  ja omab ülevaadet käitumisanalüüsi meetodite uuringutest;  
  • tunneb käitumisanalüütiku eetikakoodeksit ja järgib seda praktikas; 
  • kasutab andmekogumismeetodeid käitumise uurimiseks ja mõõtmiseks; 
  • kirjeldab ja demonstreerib käitumisanalüüsi põhiprintsiipe ja meetodeid;
  • osaleb käitumise hindamise ja oskuste kujundamise praktilistes tegevustes kasutades praktikas käitumusliku sekkumise meetodeid; 
  • töötab superviisori toel, saades nõustamist vastavalt IBAO väljatöötatud eetika standarditele.

Õppe sisu

  1. Õppe sisu

Auditoorne töö (35 t)

1. Arenguhäired

1.1 Autismispektri häire tunnused

1.2. Intellektuaalsed häired

1.3. Downi sündroom

1.4. Hüperaktiivsus tähelepanu häire

2. Rakendusliku käitumise analüüsi põhiprintsiibid

2.1 Käitumise tugevdamine

2.2 Käitumise nõrgenemine

2.3 Motivatsioonitingimused ja diskrimineerivad stiimulid

3. Käitumise kirjeldus ja mõõtmine

3.1 Andmete graafiline analüüs

3.2 Funktsionaalse käitumise analüüs

3.3 Eeliste haldamise võtted

3.4 Diferentseeritud tugevdus

3.5 Funktsionaalse suhtlemise koolitus

4. Oskuste arendamine

4.1 Verbaalne käitumine

4.2 Keele- ja funktsionaalsete oskuste hindamine

4.3 Koolitusprotokollid ja käitumusliku sekkumise programmid

5. Eetilised juhised

5.1 Rahvusvahelise käitumiskoolitaja (IBT) roll

  1. Praktiline töö (16 t)
  • Andmete kogumine probleemse käitumise kohta otseselt ja kaudselt.
  • Keskuse klientidele harjutustundide läbiviimine superviisori juhendamisel.
  1. Õppemeetodid 

Loeng. Arutelu. Paaristöö. Grupitöö. Praktilised ülesanded, ettevalmistus testi sooritamiseks.

  1. Iseseisev töö (5 t)

Tegevuste ja mängude valimine ja kohandamine vastavalt kliendi iseärasusele ja vajadusele.

16. Nõuded õpingute lõpetamiseks sh hindamismeetodid ja –kriteeriumid

Õpingud loetakse lõppenuks, kui õppija on osalenud koolitusel vähemalt 90% ulatuses.

Õppija on osalenud aktiivselt harjutustestide lahendamise protsessis.

Õppija on läbi viinud kaks tulemuslikku praktilist ülesannet ja sooritanud lõputesti.

Mitteeristav hindamine.

Hindamismeetod

Hindamiskriteeriumid

Praktika

Test

On läbi viinud kaks tulemuslikku praktilist ülesannet (tulemus vähemalt 80%).

On osalenud harjutustestide lahendamises.

Lõputesti sooritamine (tulemus vähemalt 80% ).

17. Koolituse läbimisel väljastatav dokument

Koolituse lõpus väljastatakse tunnistus, kui õpingute lõpetamise nõuded on täidetud.

Koolituse lõpus väljastatakse tõend, kui õpitulemusi ei saavutatud, kuid õppija võttis osa õppetööst. Tõend väljastatakse osaletud kontaktõppetundide ja neis läbitud teemade kohta.

 

18. Koolitaja kompetentsust tagava kvalifikatsiooni või õpi- või töökogemuse kirjeldus 

ALEVTINA POLIŠTŠUK  МА, ВСВА, IBA, CBA-S. Sertifitseeritud käitumisanalüütik / Eripedagoog-konsultant /Rakendusliku käitumisanalüüsi keskuse juhataja ja superviisor. 

2014-2016 BCBA (Board Certified Behavior Analyst) –  sertifitseeritud rakendusliku käitumisanalüüsi kursus.

2012 Tallinna Ülikooli – Eripedagoog-konsultant MA.

2006 Tallinna Ülikool –   Eesti keel võõrkeelena õpetaja.

1995 Tallinna Pedagoogikaülikool – Algklassides õpetamise didaktika ja metoodika.

MTÜ Eriline Lapsepõlv asutajaliikmena 2014. aastast  alates viin läbi laste testimist. Olen АВА juhendajate ja lapsevanemate superviisor. Töötan välja programme soovimatu käitumise korrigeerimiseks, olen rakendusliku käitumisanalüüsi põhikursuse lektor. Osalen rahvusvahelistel rakendusliku käitumisanalüüsi konverentsidel. 

Õppematerjalide loend

19. Õppematerjalid 

Cooper J.,Heron.T, Heward W. (2018) Applied Behavior Analysis
Bailey J., Burchm M., Ethics for Behavior Analysts (Critical Specialties in Treating Autism and other Behavioral Challenges)
Cipani E., Schock K.M. Functional Behavioral Assessment, Diagnosis, and Treatment. Springer Publishing CompanybШрамм Р, Детский аутизм и АВА. Рама, Москва

maksumus ja aeg

Järgmine programmi läbiviimise aeg eesti keeles:

18.08 – 28.08.2025

E – R 10.00 – 15.30 (va 20.08)

60 ak. tundi
500

175 € 

PROGRAMMI PUNKTID:

TÄIENDUSKOOLITUSE KORRALDUSE ÜLDSÄTTED

Täiendkoolituse korraldus sätestab:

* õppijate täiendkoolitusele vastuvõtu ja koolituselt väljaarvamise tingimusi ja korda

* täiendkoolituse eest õppetasu maksmise, tasust vabastamise ja tasu tagastamise tingimusi ja korda

* teised õppekorraldamisele oluliseid tingimusi.

Täienduskoolitusasutuse pidaja andmed

MTÜ ERILINE LAPSEPÕLV ( registrikood 80358282) on täiskasvanute täienduskoolitust teostav juriidiline isik alates 01.08.2021.

Täiendkoolituse kohase infoteabe avalikustamine toimub läbi veebilehe: https://erilinelapsepolv.ee

Täiendkoolituse kontakt e-post: erilinelapsepolv@gmail.com

Õppetöö korraldus

Täiendkoolituse õppetöö toimub kursuste vormis aastaringselt. Koolitused toimuvad kursuse õppekavas määratud mahus kursuse ajakava alusel.

Koolituste mahtu arvestatakse akadeemilistes tundides, kus üks akadeemiline tund võrdub 45 minutit.

Täiendkoolitust viiakse läbi MTÜ Eriline lapsepõlv poolt kinnitatud täiendkoolituse õpiväljundipõhise õppekava ja üldise täiskasvanute täiendkoolituse õppekorralduse aluste kohaselt.

Koolitused toimuvad valdavalt grupikoolitustena. Individuaalõppe puhul viiakse koolitus läbi õppija vajadustest lähtuvalt individuaalse õppekava alusel.

Õppetöö toimub eesti või vene keeles.

Õppetöö toimub õppetööks sobivates ruumides, mis vastavad tervisekaitse nõuetele.

Organisatsioonisisesed koolitused viiakse läbi koolituse tellija koolitusruumides.

Koolitusele registreerumine, koolituse komplekteerimine ja koolituse ärajäämine

Koolitusele tuleb eelnevalt registreeruda e-posti erilinelapsepolv@gmail.com kaudu. Registreerunud saavad registreerimise kinnituse oma e-posti aadressile.

Koolituses saavad osaleda vaid õppijad, kes on koolitusele registreerunud ja kes on tasunud õppemaksu. Õppemaksu tasumata jätmisel õppijat õpperühma ei lisata.

Õpperühm täitub koolitusele registreerumise alusel.

Koolituse pidajal on õigus õpperühma mittetäitumisel koolitus ära jätta või edasi lükata rühma täitumiseni.

Registreerunuid teavitatakse telefoni või e-posti teel vähemalt 1 päev enne koolituse toimumist. Koolituse ärajäämisel õppetasu tagastatakse.

Kui koolitusele registreeritud isik ei saa koolitusel osaleda, siis tuleb sellest viivitamatult (kuid mitte hiljem kui 5 tööpäeva enne koolituse toimumist) teavitada koolitusasutuse pidajat aadressil erilinelapsepolv@gmail.com.

Koolitusele registreeritud isikult, kes loobub koolitusest sellest ette teatamata või ei maksa tähtajaks õppemaksu, on koolitusasutuse pidajal õigus nõuda saamata jäänud õppetasu 100% ulatuses.

Koolituse lõpetamine ja väljaarvamise kord

Koolituse lõpetamise tingimused on sätestatud koolituse õppekavas. Koolituse õpiväljundid omandanud ning hindamise läbinud õppijale väljastatakse tunnistus. 

Hindamisel mitteosalenud või hindamist mitteläbinud õppijale väljastatakse tõend.

Õppija arvatakse koolituselt välja

  • koolituse lõpetamise ja tunnistuse/tõendi väljastamise järel;
  • üldlevinud viisakusreeglite korduva rikkumise tõttu;
  • koolitusele mitteilmumise tõttu ette teatamata

Koolituse eest tasumine

Koolituse eest tasumine toimub arve alusel enne koolituse algust. Arve saadetakse e-posti teel. Arve tuleb tasuda arvel märgitud tähtajaks.

Kokkuleppel koolituse kontaktisikuga on võimalik tasuda õppetöö eest osade kaupa

Õppemaksu tagastamise kord

Kui koolitusele registreerunul ei ole võimalik koolitusest osa võtta, tuleb sellest teavitada koolituse kontaktisikut.

Koolitusest loobumisel:

  • hiljemalt 5 tööpäeva enne koolituse toimumist tagastatakse õppijale õppetasu 100%;
  • 3-4 tööpäeva enne koolituse toimumist tagastatakse õppijale õppetasu 50%;
  • vähem kui 48 tundi enne koolituse toimumist õppijale õppetasu ei tagastata;
  • koolituse katkestamisel õppemaksu ei tagastata

Vaidluste lahendamise kord

Õppekorraldusega seonduvate vaidluste lahendamiseks on vaidlustajal õigus pöörduda kirjalikult koolituse kontaktisiku poole. Vaie vaadatakse läbi ja vaidlustajale väljastatakse otsus 5 tööpäeva jooksul.

Otsusega mittenõustumisel on vaidlustajal õigus pöörduda Eesti Vabariigi Halduskohtu poole.

TÄIENDUSKOOLITUSASUTUSE TEGEVUSE KVALITEEDI TAGAMISE ALUSED

Täiendkoolituse kvaliteedi tagamise sättetes räägitakse MTÜ Eriline lapsepõlv täiendkoolituste õppekavadest, koolitajate ja õppekeskkonna kvaliteedi tagamisest ning täiendkoolituse kohta tagasiside kogumise korrast.

Koolituskeskus lähtub täiendkoolituse korraldamisel täiskasvanute koolituse seadusest, täiendkoolituse standartidest ning MTÜ õppekorralduse alustest.

Õppekava kvaliteedi tagamise alused

Õppekavad lähtuvad sihtgrupi vajadusest ning on väljundipõhised.

Täiendkoolituse õppekavad koostatakse vastavalt täiendkoolituse standardis esitatud nõuetele.

Koolitajate kvaliteedi tagamine

Täiendkoolitust viivad läbi koolitajad, kes omavad erialast ettevalmistust ja töökogemust.

Kursusespetsiifilised koolitajate kvalifikatsiooninõuded on lahti kirjutatud õppekavades.

Õppekeskkonna kvaliteedi tagamine

Täiendkoolituste läbiviimiseks kasutatakse koolituse eesmärgipõhiseid õppimist toetavaid õppekeskkondi.

Täienduskoolituse tagasiside kogumise kord

Koolituse kestel kogutakse õppijatelt tagasisidet, mille põhjal tehakse koolituskavas vajadusel muudatusi õppe kvaliteet suurendamiseks.

Iga kursuse lõpus kogutakse õppijatelt koolituse kohta tagasiside, mis täidetakse paberkandjal või elektrooniliselt.

Tagasiside sisaldab küsimusi koolituse korralduse ja sisu (õppekava) kohta ning koolitajate kohta.

Tagasiside vastuseid analüüsitakse koos koolitajatega ning tulemuste põhjal tehakse edasistes koolitustes täiustusi.

KIRJELDUS

  1. Täienduskoolitusasutuse nimi

MTÜ Eriline Lapsepõlv

Rakendusliku käitumisanalüüsi keskus

 

  1. Õppekava nimetus

Rahvusvaheline ABA analüütik 

(International Behavior Analyst, IBA)

  1. Õppekavarühm (vastavalt rahvusvahelisele haridus- ja koolitusvaldkondade     klassifitseerimise süsteemile ISCED-F 2013)

Koolieelikute õpetajate koolitus

Klassiõpetaja koolitus

  1. Õppekeel

eesti keel

  1. Õppekava koostamise alus

Alus puudub

  1. Õppe kogumaht (akadeemilistes tundides) ja õppe ülesehitus

Maht 320 tundi.

Koolitus koosneb 4 moodulist, iga mooduli maht on 80 tundi

 

 

  1. Õppekeskkond

Keskuse auditoorium, mis on varustatud vajalike tehniliste vahenditega ning võimaldab kasutada erinevaid aktiivõppemeetodeid ja gruppides töötamist. Praktika läbiviimiseks on kasutada mängutuba. 

8. Sihtgrupp 

Kooli-ja lasteaia õpetajad; psühholoogid, eripedagoogid, logopeedid  sotsiaalpedagoogid, sotsiaaltöötajad ja/või nende erialade üliõpilased; assistendid; abiõpetajad; lapsehoidjad; tugiisikud; ABA põhitõdede õppimisest huvitatud lapsevanemad.

9. Õppe alustamise tingimused  

Eelnevalt on läbitud IBT Rahvusvaheline käitumisinstruktori koolitus (60 tundi). Töötamise kogemus erivajadustega laste ja noorukitega või soov saada rakendusliku käitumisanalüüsi analüütikuks. 

10. Eesmärk 

Koolituse tulemusel teab õppija käitumisanalüüsi põhimõtteid  ja meetodeid, tunneb    ning kasutab sotsiaalselt tähendusliku käitumise muutmise tehnikaid.

11. ÕPIVÄLJUNDID

• teab ABA käitumisanalüüsi põhiprintsiipe ja meetodeid ning kasutab ABA põhikontseptsioonide selgitamiseks ja kirjeldamiseks erialatermineid;

• kirjeldab ja oskab kasutada andmekogumismeetodeid käitumise uurimiseks ja mõõtmiseks sh. kirjeldab probleemkäitumist ja viib läbi probleemkäitumise funktsionaalanalüüsi;

• selgitab sekkumise vajalikkust ning kirjeldab ja koostab sekkumise disaine;

• kasutab ja õpetab praktikas käitumusliku sekkumise meetodeid tuginedes käitumisanalüüsi strateegiatele;

• tunneb käitumisanalüütiku eetikakoodeksit ja järgib seda praktikas;

• töötab superviisori toel ja teda nõustatakse IBAO väljatöötatud eetikastandardite järgi.

Õppematerjalide loend

1. Cooper J.,Heron.T, Heward W. (2018) Applied Behavior Analysis
2. Bailey J., Burchm M., Ethics for Behavior Analysts (Critical Specialties in Treating Autism and
other Behavioral Challenges)
3. Cipani E., Schock K.M. Functional Behavioral Assessment, Diagnosis, and Treatment.
Springer Publishing Company
4. James W. Partington AFLS® — The Assessment of Functional Living Skills. Behavior Analysts
2007-2016
5. James W. Partington ABLLS (2006) – Assessment of basic language and learning skills.
Behavior Analysts 2006-2016

12. Nõuded õpingute lõpetamiseks sh hindamismeetodid ja –kriteeriumid 

Kõigi 4 mooduli lõpetamise nõuete täitmine. Loengutes osalemine (90% ajast) ja praktilises tegevuses osalemine 100%. Harjutustestide lahendamises osalemine ja kahe praktilise ülesande täitmine. 

Lõpueksami sooritamine. 

Mitteeristav hindamine. 

Hindamismeetod 

Hindamiskriteeriumid 

Praktiline ülesanne

Harjutustest

Eksam

On täitnud praktilised ülesanded (tulemus vähemalt 80%).

On osalenud harjutustestide lahendamises (tulemus vähemalt 80%).

Eksami sooritamine (tulemus vähemalt 80% ).

13. Koolituse läbimisel väljastatav dokument 

Koolituse lõpus väljastatakse tunnistus, kui õpingute lõpetamise nõuded on täidetud.

Koolituse lõpus väljastatakse tõend, kui õpitulemusi ei saavutatud, kuid õppija võttis osa õppetööst. Tõend väljastatakse osaletud kontaktõppetundide ja neis läbitud teemade kohta.

14. Õppe sisu

I moodul 

Põhiprintsiibid (80 õppetundi)

Õppe kogumaht: 

auditoorne töö – 49 tundi

praktiline osa – 16 tundi

iseseisev töö – 11 tundi

lõputesti sooritamine – 4 tundi

Teemad:

1. Põhiprintsiibid ja põhikontseptsioonid.

2. Põhimõisted. Käitumine, keskkond, respondentne ja operantne käitumine.

3. Tugevduse määratlus, põhiomadused, tugevdusrežiimid ja liigitus.

4. Motiveerivad tingimused ja diskrimineerivad stiimulid.

5. Stiimuli kontroll.

6. Käitumisanalüütikute professionaalse tegevuse eetilised standardid.

7. Varased sotsiaalsed ja suhtlusoskused.

Praktiline osa: töötamine tugevustega, koostöö loomine. 

Praktilised ülesanded:

1. Operantse tingituse nelja praktilise näite koostamine ja analüüs.

2. Kahe sotsiaalse rutiini kirjeldus ja demonstreerimine.

Iseseisev töö:

õppematerjalide ja erialase kirjanduse läbitöötamine.

proovtestide harjutamine ja mooduli lõputestiks valmistumine.

Praktilised ülesanded:

1. Operantse tingituse nelja praktilise näite koostamine ja analüüs
2. Kahe sotsiaalse rutiini kirjeldus ja demonstreerimine

II moodul

Käitumise korrektsioon (80 õppetundi) 

Õppe kogumaht:

auditoorne töö – 49 tundi

praktiline töö – 16 tundi

iseseisev töö – 11 tundi

lõputesti sooritamine – 4 tundi

Teemad:

1. Töö käitumisega.

2. Käitumise valimine ja kirjeldamine.

3. Käitumise mõõtmine.

4. Käitumise funktsionaalne analüüs.

5. Käitumise korrektsiooni meetodid.

6. Käitumise korrektsiooni programmi koostamine.

            Praktiline osa: Funktsionaalanalüüsi läbiviimine ja andmete kogumine.

Korrektsioonimeetodite valimine ja programmi koostamine.

Praktilised ülesanded:

1. Aruande koostamine läbiviidud funktsionaalanalüüsi kohta.

2. Käitumise korrektsiooni programmi koostamine.

Iseseisev töö:

õppematerjalide ja erialase kirjanduse läbitöötamine.

proovtestide harjutamine ja mooduli lõputestiks valmistumine.

III moodul 

Oskuste kujundamine (80 õppetundi)

Õppe kogumaht:
auditoorne töö – 49 tundi

praktiline töö – 16 tundi

iseseisev töö – 11 tundi

lõputesti sooritamine – 4 tundi

            Teemad:

1. Oskuste kujundamine.

2. Verbaalne käitumine.

3. Hindamismeetodid.

4. Õpetamismeetodid.

5. Käitumise üldistamine ja säilitamine.

6. Oskuste kujundamise programm.

Praktiline osa: Oskuste hindamine. Programmi eesmärkide valimine ja sõnastamine. Andmekogumismeetodid.

Praktilised ülesanded:

1. Oskuste hindamise aruande koostamine.

2. Oskuste õpetamise programmi koostamine.

Iseseisev töö:

õppematerjalide ja erialase kirjanduse läbitöötamine.

proovtestide harjutamine ja mooduli lõputestiks valmistumine.

IV moodul 

Uuringu disain. Eetika. (80 õppetundi)

Õppe kogumaht:

auditoorne töö – 42 tundi

praktiline töö – 24  tundi 

iseseisev töö – 10 tundi 

lõputest – 4 tundi

            Teemad:

1. Uuringu disain

2. Käitumise muutuste hindamine ja analüüs.

3. Põhilised disainid.

4. Õppemeetodid rühmas.

5. Eetilised põhimõtted. Professionaalse tegevuse standardid IBAO eetikakoodeksi järgi.

6. Käitumise muutmise lisaprogrammid.

Praktiline osa

1.Disaini väljatöötamine. Sekkumise rakendamine. Tulemuste esitlus.

2. JABA artikli tõlke põhjal postri koostamine ja esitlus.

Iseseisev töö:

õppematerjalide ja erialase kirjanduse läbitöötamine.

proovtestide harjutamine ja mooduli lõputestiks valmistumine.

teised koolitused